DLW maart vp grootIn het maart-nummer van magazine De Linker Wang ga ik in debat met René Holvast over geloof en progressieve politiek. Je leest het debat inclusief zijn verhaal via deze link. Mijn verhaal deel ik hierbij nu ook op mijn weblog.

Beste René, hartelijk dank voor je ingezonden artikel. Ik wil het graag plaatsen aangevuld met deze reactie. Ik ben hoofdredacteur maar schrijf mijn reactie ook op persoonlijke titel; het gaat immers over geloof en politiek.

Jezus Christus

Laat ik er niet omheen draaien: ik ervaar Jezus Christus als uniek. In dat opzicht kunnen we elkaar de hand schudden. Tegelijk zie ik de christelijke boodschap niet als een exclusieve waarheid. Sterker nog: ik raak er steeds meer van overtuigd dat we Jezus en de God van de Bijbel daarmee geen recht doen. Het gaat uiteindelijk om ‘kiezen voor wat kwetsbaar is’.
Ik ben actief in een kerk en geïnspireerd door de Bijbel, gun alle mensen een goed en zinvol leven en ben begaan met de aarde en wie haar bewonen. Dat wil niet zeggen dat andere geloofstradities of inspiratiebronnen onwaar of minder waar zijn. Wijsheid en waarheid laten zich niet afbakenen en kun je leren kennen vanuit openheid en grenservaringen. Zowel het oude als nieuwe testament laat daarvan in diverse verhalen ook voorbeelden zien.

Nieuwe godsdienst?

Interessant vind ik de vraag of Jezus op aarde was om een nieuwe godsdienst te stichten of dat Jezus – om het bijbels uit te drukken – het Koninkrijk Gods verkondigde. Want daar zit volgens mij licht tussen. En wat is dat ‘Koninkrijk’ nu precies? En wat is de kerk? En wat is geloven? En wat of wie is God? Die vragen kunnen telkens in een nieuwe context aan de orde worden gesteld. Laat verwondering de basis zijn.
De weg die Jezus ging is voor mij cruciaal: de belichaming van liefde en gerechtigheid; ultiem voorbeeld van zichzelf opofferende liefde. Ook de gedachte van de menswording van God vind ik inspirerend. Daarmee komt de hele schepping in beeld. Als die door klimaatcrisis, wapenproductie en een oneerlijke verdeling van geld en goederen onder druk komt te staan, is de Bijbelse boodschap dat je partij kiest. Daarop wees onder meer een theoloog als Edward Schillebeeckx (1914-2009) die tegelijk aangaf dat we Jezus niet moeten verabsoluteren. Jezus onthult God, maar verhult God ook, omdat hij een mens was, aan tijd en plaats gebonden.

Ruimte voor verschil

Met deze persoonlijke korte ‘belijdenis’ wil ik vooral duidelijk maken dat Jezus mensen kan inspireren om juist wél op zoek te gaan naar een ‘grootste gemene deler’ en naar datgene wat mensen en religies verbindt in plaats van verdeelt. Dat betekent niet dat de eigenheid en uniciteit van een geloofstraditie er niet toe doet; wel dat mensen hun eigen geloofstraditie inclusiever kunnen leren verstaan.
De Linker Wang is verbonden met GroenLinks. Deze politieke partij staat open voor verschillende levensovertuigingen, en ook voor de eigenheid ervan. Wie als christen moslim, jood, hindoe of boeddhist binnen een seculiere partij als GroenLinks actief wil zijn kiest – zo vermoed ik – wat vaker voor een meer inclusieve benadering van wat geloven is. Maar ook met meer vastomlijnde geloofsopvattingen komen mensen tot groene, linkse en progressieve politieke inzichten en standpunten. Het vrijzinnige GroenLinks staat voor een rechtsstaat met ruimte voor verschil en daarmee ook voor orthodoxie.

Religiekritiek

De Linker Wang is verbonden met GroenLinks en wordt voor een belangrijk deel gedragen en gelezen door mensen die in levensbeschouwelijk opzicht op een meer inclusieve wijze denken. Maar ook hier geldt: niet uitsluitend! Dat schept principiële ruimte: ieders levensbeschouwelijke inbreng is welkom en iedereen kan meedoen in de groene en sociale beweging voor verandering. Daarom komen met enige regelmaat ook orthodoxe gelovigen aan het woord in ons magazine.
Religie is een belangrijk en veelzijdig fenomeen. Wat verdient kritiek en wat ondersteuning? En welke inspiratiebronnen kunnen bijdragen aan duurzaamheid, vrede, gerechtigheid en compassie? Dat zijn de vragen die De Linker Wang aan de orde stelt. Dat betekent dat er ruimte is voor zowel religie als religiekritiek. Iedereen – christen, anders-gelovig én niet-gelovig; vrijzinnig én orthodox – is van harte welkom om mee te denken en mee te doen.

Theo Brand

Advertenties