Hieronder het ‘Redactioneel’ dat ik schreef als eindredacteur van tijdschrift De Linker Wang voor het julinummer dat dezer dagen verschijnt. Voor een proefabonnement of gratis proefnummer, kijk je op www.linkerwang.nl

Onlangs zong ik het weer. Samen met nog enkele honderden mensen in de kerk. Ik zou de hele liedtekst willen afdrukken, maar ik beperk met tot de laatste coupletten:

Niet in het graf van voorbij, niet in een hemel van dromen, hier in ons midden is hij, hier in de schaduw der hoop.

Hier in dit stervend bestaan, wordt Hij voor ons geloofwaardig, worden wij mensen van God, liefde op leven en dood.

Ooit was dit lied van Huub Oosterhuis voor mij een eye-opener. De woorden raken me nog steeds. Als je een god dient, laat dit dan die Bevrijder zijn waarover oeroude verhalen ons vertellen. Een God die betrokken is op het aardse leven. Hij zetelt niet hoog in een hemel, maar wil wonen onder de mensen. Hij is groter dan ons hart. En daarom in staat onze fixaties open te breken. Dat kunnen ook religieuze fixaties zijn: godsbeelden die mensen klein en bang houden, die leiden tot het denken in termen van ‘wij’ versus ‘zij’. Nee, uittocht en bevrijding zijn de sleutelwoorden.

‘Hier in ons midden is hij, hier in de schaduw der hoop.’ Het mysterie van een God die mensen rakelings nabij komt, een bondgenoot. Of zoals theoloog en dichter Huub Oosterhuis zegt in dit nummer van De Linker Wang (pagina 4-5): ‘vriend voor het leven’. En uit ervaring weet ik dat echte vrienden juist diegenen zijn die kritische vragen durven te stellen en je geweten aanspreken. Mens, waar ben je?

‘Stem in de Stad’ is daarom een prachtige naam voor het oecumenisch diaconaal centrum in Haarlem waar Prinses Maxima onlangs nieuwe gebouwen opende (pagina 14-15). Naar welke stem luister je? Het centrum werkt vanuit de inspiratie van de heilige Vincent Depaul (1581-1660) in wiens traditie ook Zuster Lucia uit Den Bosch al bijna 65 jaar haar werk doet. Zij zette zich heel concreet in voor mensen die door de heersende logica van onze maatschappij aan de kant zijn komen te staan (pagina 8-9).

Luisteren naar een stem, naar je geweten. Dat maakt bijvoorbeeld ook de Europese Unie tot meer dan een financieel-economisch project, zoals blijkt uit de beweging ‘Samen voor Europa’ (pagina 12-13). En in Turkije, vlak buiten de grenzen van de Europese Unie, lijkt mysticus en filosoof Fetullah Gülen de fixaties van enerzijds staatssecularisme en anderzijds de orthodoxe islam langzaam maar zeker open te breken (pagina 16-17). Zulke stemmen worden vaak om zeep geholpen, maar hebben uiteindelijk de toekomst aan hun kant.